Marketing Monday Marketing & nutrition inspired thought to start the week

Consument of burger, blijft boeiend spel

18/08/2025

Mutrition Maandag ~ Consument of burger, blijft boeiend spel
Tomaten voor een tomatensoep, welke kopen we waar?

Normaal gesproken bij mijn wekelijkse vaste groenteboer, ik houd een van mijn meegebrachte plastic zakjes omhoog en roep 'tomaten voor de soep' waarna ik zijn meest rijpe tomaten krijg. Een win-win omdat ik graag smaakvolle tomatensoep kook en hij die niet meer kwijt kan.

Maar dan op (zeil)vakantie, waar kopen we welke tomaten?

In dit geval in Oudeschild, bij de lokale supermarkt, wederom heb ik een eigen plastic zak bij me en pak waar mogelijk de losse tomaten, maar…..
…..ik ben verbaasd over de prijs, met name het prijsverschil tussen de tomaten!

Eigenlijk wil ik de losse tomaten die er tevens rijper uitzien, maar……

De prijs per kg is meer dan 2x de prijs per kg v/d voorverpakte tomaten ernaast (€8,78 vs €3,78).

Dat het trostomaten zijn kun je niet (meer) zien omdat de tros v/d trostomaten ontbreken.

En dan speelt de consument versus burger op.

Als burger vind ik dat je waar mogelijk verpakkingen voorkomt/vermindert.

Tegelijkertijd wil ook ik als consument een passende prijs voor de waarde die ik wens.

Een babbel met de winkelmedewerker levert begrip maar geen verklaring op.

Het zal ook niet op winkelvloer niveau zijn dat hier mogelijkheden zijn om deze scheve situatie recht(er) te trekken.

Het laat zien dat er nog veel kansen zijn om in-detail bij-retail dit te optimaliseren zodat de burger minder in conflict met de consument komt😊

Dat de P van prijs een belangrijke, misschien wel meest bepalende factor is in de marketingmix voor veel segmenten is bekend.

Dat de duurzame keuze nog weleens duurder is ook en ook vaak te verklaren is.

In dit tomaten voorbeeld is dit niet te verklaren en blijven de losse trostomaten waarschijnlijk langer liggen dan de minder rijpe tomaten ernaast. Dit kan een verlies-verlies situatie geven ipv een win-win zoals ik bij mijn wekelijkse groenteboer heb.

Wat als de lokale winkelmedewerker de ruimte krijgt dit ook in zijn winkel toe te passen?

Wat als de lokale winkelmedewerker de ruimte krijgt de prijs-waarde verhouding ter plekke, tijdelijk aan te passen als de situatie dat vraagt?

In hoeverre zou de retail = detail insteek dan beter te realiseren zijn?


Tot die tijd balanceren we als koper tussen idealisme en realisme ⚖️

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte