Van status quo naar actie door verkleinen
Mutrition Maandag ~~ van status quo naar actie door verkleinen
Opnieuw een aardig voorbeeld tijdens mijn fietstocht door
Utrecht, dit keer van Natuurmonumenten die ons oproept 1 m² natuur te redden.
Net als in een post eerder dit jaar over 'een diertje voor een biertje' van het
WNF past Natuurmonumenten hier een actie-verkleiner toe.
Een ogenschijnlijk kleine actie. En juist daarom interessant.
Want gedrag veranderen is moeilijk.
De status quo is comfortabel, herkenbaar en energiezuinig voor het brein.
Doneren, iets nieuws proberen of routines doorbreken voelt daarentegen als
gedoe.
Wat Natuurmonumenten hier volgens mij goed aanvoelt: de stap
verkleinen.
Niet "help de natuur herstellen" – te groot, te ver weg.
Maar "red 1 m² natuur" – klein, haalbaar, concreet.
Een mooi voorbeeld van framing op schaal.
Toch had de campagne nét dat extra duwtje kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld een prijsindicatie, zoals "€ 1 = 1 m²", dat had het nog
tastbaarder gemaakt?
Het maakt de actie mentaal vergelijkbaar met iets wat we dagelijks doen: een
koffie, een snack.
De stap verkleinen is mooi, maar de stap verbinden met bestaand
gedrag, dat is waar de magie gebeurt?
Bij de WNF campagne zat dat sterk in het concept, bij deze van Natuurmonumenten
komt het deels terug, wel op hun webpagina maar niet in de abri posters.
Eenzelfde principe zie je bij Horizon Natuurvoeding, die sommige
notenpasta's in kleinere potjes verkoopt.
Niet alleen vanwege de hoge prijs van noten, maar ook omdat een kleinere
verpakking de stap naar aankoop kleiner maakt.
Een nieuw product proberen voelt zo minder als investering, de consument stapt
eerder in.
Zo werkt gedragsbeïnvloeding ook bij natuur, bij gezondlekkere
voeding of bij vitaliteit:
maak de stap klein, concreet, dichtbij.
Van groot naar gewoon.
Van "misschien ooit" naar "waarom niet nu?"
(Zoals in het nummer van Krystl – Misschien is ooit wel nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van
marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag
