Marketing Monday Marketing & nutrition inspired thought to start the week

Van status quo naar actie door verkleinen

20/10/2025

Mutrition Maandag ~~ van status quo naar actie door verkleinen
Opnieuw een aardig voorbeeld tijdens mijn fietstocht door Utrecht, dit keer van Natuurmonumenten die ons oproept 1 m² natuur te redden.
Net als in een post eerder dit jaar over 'een diertje voor een biertje' van het WNF past Natuurmonumenten hier een actie-verkleiner toe.

Een ogenschijnlijk kleine actie. En juist daarom interessant.
Want gedrag veranderen is moeilijk.
De status quo is comfortabel, herkenbaar en energiezuinig voor het brein.
Doneren, iets nieuws proberen of routines doorbreken voelt daarentegen als gedoe.

Wat Natuurmonumenten hier volgens mij goed aanvoelt: de stap verkleinen.
Niet "help de natuur herstellen" – te groot, te ver weg.
Maar "red 1 m² natuur" – klein, haalbaar, concreet.
Een mooi voorbeeld van framing op schaal.

Toch had de campagne nét dat extra duwtje kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld een prijsindicatie, zoals "€ 1 = 1 m²", dat had het nog tastbaarder gemaakt?
Het maakt de actie mentaal vergelijkbaar met iets wat we dagelijks doen: een koffie, een snack.

De stap verkleinen is mooi, maar de stap verbinden met bestaand gedrag, dat is waar de magie gebeurt?
Bij de WNF campagne zat dat sterk in het concept, bij deze van Natuurmonumenten komt het deels terug, wel op hun webpagina maar niet in de abri posters.

Eenzelfde principe zie je bij Horizon Natuurvoeding, die sommige notenpasta's in kleinere potjes verkoopt.
Niet alleen vanwege de hoge prijs van noten, maar ook omdat een kleinere verpakking de stap naar aankoop kleiner maakt.
Een nieuw product proberen voelt zo minder als investering, de consument stapt eerder in.

Zo werkt gedragsbeïnvloeding ook bij natuur, bij gezondlekkere voeding of bij vitaliteit:
maak de stap klein, concreet, dichtbij.

Van groot naar gewoon.
Van "misschien ooit" naar "waarom niet nu?"

(Zoals in het nummer van Krystl – Misschien is ooit wel nu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag