Marketing Monday Marketing & nutrition inspired thought to start the week

Data in relatie tot creativiteit

01/09/2025

Mutrition Maandag ~ data in relatie tot creativiteit
Geïnspireerd door de beschouwing van Nard Clabbers met Heather Granato rondom data en creativiteit (zie link hieronder) een Mutrition Maandag die hierop voortborduurt.

Er is namelijk een flinke stap nodig om van data (ongestructuurd, zonder betekenis) naar kennis (context, toegepast) of zelfs wijsheid (intuïtie icm kennis, voorspellend) te komen.

Die data te koppelen aan consumenten vraagt kennis & kunde alsook creativiteit, praktische creativiteit als je het mij vraagt.

100% zekerheid = utopie
Idealiter heb je dusdanig veel data dat je je beslissing volledig die data kunt baseren.
Het blijkt echter dat als je op 100% zekerheid acteert, je zeer waarschijnlijk te laat bent in je beslissing. Dus neem je besluiten op basis van zowel gegevens (data) als (buik)gevoel.

Gewogen gok & creativiteit
Veelal is een deel van de gewenste gegevens, de gewenste data niet voorhanden en vraagt het praktische creativiteit om tot een gewogen gok te komen. Gewogen omdat je een combinatie maakt tussen gegevens (data) en (buik)gevoel.

Bijvoorbeeld door middel van triangulatie waarbij je langs meerdere routes een gewogen gok uitwerkt. Creativiteit is hierin behulpzaam zodat je open eindjes toch aan elkaar kunt knopen.

Een voorbeeld; waarde & volume Nederlandse soepcategorie?

Route 1) Een gerenommeerd onderzoeksbureau heeft deze kwantificering wel voor omringende landen maar niet voor Nederland, wat als je het aantal inwoners per land relateert aan Nederland met de aanname dat soep consumptie overeenkomt bv Duitsland, Frankrijk, Engeland.

Route 2) Vragen naar rotatie soep bij een winkelbezoek, omrekenen naar kg prijs en winkel koppelen aan totaal aantal winkel rekening houdende met omvang v/d winkel

Route 3) Categorie kampioen die omzet prestaties deelt voor aandeelhouders relateren aan categorie aandeel binnen de omzet cijfers en daarna naar marktaandeel in de soep categorie

Op basis van deze 3 routes kun je een gewogen gok maken naar de omvang van de soepcategorie.

Dit voorbeeld heeft een kwantitatieve insteek, dit is ook toe te passen in kwalitatieve vraagstukken waar creatieve analyse van gegevens en gevoel het begrip van de consument vergroot en het anticiperen als marketeer op die consument kan verbeteren.

Kortom, creativiteit maakt van data kennis zodat een betere koppeling tussen vraag & aanbod mogelijk is, een mooi streven voor data-gedreven marketeers😊

Onder andere bij FoodSAYERS komt deze benadering aan bod tijdens expert sessies waar kennis, wijsheid samenkomt en toegepast wordt op vraagstukken van voedingsbedrijven die werken aan 'The Future of Food'.

LinkedIn post Nard Clabbers 

LinkedIn post Heather Granato

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag