Marketing Monday Marketing & nutrition inspired thought to start the week

Koolhydraatarm brood zin of onzin?

15/12/2025

Mutrition Maandag ~ Koolhydraatarm brood zin of onzin?
Koolhydraatarm brood, iedere supermarkt (en bakker) heeft het inmiddels in het schap staan.
Nagenoeg allemaal vermelden ze naast koolhydraatarm ook vezelrijk en volkoren, sommigen vermelden ook eiwitrijk. Maar wie spreekt het eigenlijk aan?
Heeft het potentieel om van niche naar massa te groeien?


En: kan het onder de noemer gezondlekker vallen?

Het ligt er al even, misschien al bijna twee decennia, dat koolhydraatarme brood.
Maar eerlijk is eerlijk, wie kent het écht, en weet hoe het gemaakt wordt?

🔍 Wat is het eigenlijk?

Het zetmeelrijke deel (bloem, meel) is vervangen door ingrediënten met minder verteerbare koolhydraten en meer eiwit of vet. Minder koolhydraten dus, meer eiwit en vezel = voedingskundig interessant, want het helpt zowel de spreiding van eiwitinname over de dag als de vezelconsumptie te verhogen.
Voor wie gevoelig is voor gluten is het echter minder gunstig: vaak zit er juist méér gluten in om de structuur luchtig te houden. Per 100 gram bevat het doorgaans:
• 4–10 g koolhydraten (tegen 45 g bij witbrood)
• 20–30 g eiwit en zo'n 10–20 g vezel (tov 25-40 g/dg)

🎯 Voor wie is het bedoeld?

Niet zozeer voor de witbrood-eter.
Wel voor de bruin- en volkorenbrood-eter die bewust minder koolhydraten wil.
Het fungeert als vangnet voor de consument die brood uit zijn patroon schrapte vanwege de koolhydraten, maar stiekem toch iets mist bij de lunch.

Een niche dus maar blijkbaar groot genoeg om in élke supermarkt een plekje te verdienen.
Tegelijkertijd: weinig mensen in mijn omgeving kennen het, en nog minder kopen het regelmatig.

Maar verdient koolhydraatarm brood niet een groter podium gezien zijn voedingswaarde?
Zouden niet veel meer bruinbroodeters gebaat zijn bij een meer verzadigend sneetje dat dicht in de buurt blijft van het gangbare supermarktbrood?

🌀 Van niche naar normaal?

Het ligt dus wel overal, maar leeft het ook?

De meeste consumenten herkennen het etiket, maar niet de essentie.
De term koolhydraatarm communiceert nog steeds beperking, niet beleving.
Het vertelt wat er níet in zit, maar niet wat het toevoegt aan je energie, ritme of gevoel.
En dat maakt de stap van niche naar normaal lastig: massa koopt routine, betekenis, geen macro's.

💡 Positionering: van beperking naar belofte

De afgelopen tien jaar is de taal van gezondheid geëvolueerd.
Van minder suiker, minder vet, minder koolhydraten
naar meer balans, meer eiwit, meer verzadiging, meer focus.

Koolhydraatarm brood staat nog op een kruispunt.
Blijft het hangen in het kamp van vermijden en beperken?
Of schuift het door naar balans en bewust genieten?

Zo lijkt Albert Heijn met de huidige benaming 'Eiwitrijk meerzaden' al meer in te spelen op het proteïnepopulisme dan voorheen met 'Koolhydraat verlaagd meerzaden'.
Andere aanbieders blijven vooral hangen op termen als koolhydraat verlaagd in combinatie met volkoren en soms met een eiwitclaim erbij.

De illustraties vol korrels, zaden en vezelstrengen koppelen het brood visueel aan het vezelfeestje dat we meer en meer gaan vieren 😉
En net als alle andere broden wil het natuurlijk óók "écht vers" en "extra lang lekker" zijn.

Maar de vraag is: moet de nadruk blijven liggen op wat er mínder in zit?
Of wordt het tijd te benadrukken wat er méér in zit; meer verzadiging, meer balans, meer gemak voor wie bewust wil eten zonder streng te zijn?

Een herpositionering dus, van low carb naar smart carb.

🧠 Food for thought

Dit keer meer vragen dan antwoorden, meer observaties dan verklaringen, food for thought.
Ik blijf mijn omgeving vragen of ze koolhydraatarm brood kennen, gebruiken en wat ze ervan vinden. Want misschien zegt dat nog het meest over waar dit brood nu écht staat:
in het schap, maar nog niet in het hoofd, laat staan het hart.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag