Marketing Monday Marketing & nutrition inspired thought to start the week

Marketing Verbeterend Ondernemen (MVO)

17/11/2025

Mutrition Maandag ~~ Marketing Verbeterend Ondernemen (MVO)
Doe jij al aan Marketing Verbeterend Ondernemen?
Wat doe jij met een maand lang "Het is Black Friday en dat betekent extra korting voor jou!"?
Een dag die ooit één dag was, wordt tegenwoordig uitgerold over weken.
Geen Black Friday, maar eigenlijk Black November.

Onlangs hoorde ik de radio-column van Hans Sibbel, waarin hij "gratis" een virus noemt, bedacht door marketing- en reclamepsychopaten (min. 3:20, link onderaan). Prikkelend gezegd, maar het illustreert hoe marketing vaak gezien wordt.

Helaas is marketing voor veel mensen vooral hét domein van reclame, sluwe verkooptrucs en slim gespinde boodschappen.
En dat doet afbreuk aan wat marketing in mijn ogen in de essentie zou moeten zijn.

Voor mij gaat marketing vooral over:
🪢 Samenbrengen van uniek aanbod met unieke vraag = USP én UBR
🪢 Aanbieder én afnemer die beiden beter worden = verbeterende marketing
🪢 Gevoel en gegevens die elkaar versterken = de gewogen gok

Daarom introduceer ik graag de term:

MARKETING VERBETEREND ONDERNEMEN

Geïnspireerd door MVO, maar dan met het 'verantwoord' vervangen door 'verbeterend':
ambitieuzer en waardevoller voor zowel aanbieder als afnemer.

USP én UBR

Als aanbieder heb je bestaansrecht wanneer je iets uitzonderlijk goed kunt: jouw Unique Selling Point.
Maar een USP heeft alleen impact wanneer er een segment is dat precies dáár behoefte aan heeft. Naast de klassieke segmentatiecriteria (omvang, bereikbaarheid, onderscheidend vermogen) heb je dus een Unique Buying Reason nodig.

USP × UBR = een Product Markt Combinatie (PMC) die beter aansluit.

Verbeterende marketing

Marketing zou niet moeten draaien om korte termijn gewin, maar om waarde die beide partijen vooruithelpt.
Een aanbieder die alleen voor de snelle transactie gaat, ziet misschien een omzetpiek, maar vaak een lagere Customer Lifetime Value.

Wanneer je vertrekt vanuit win-win, ontstaat er iets duurzamers:

  • betere afstemming op behoefte,
  • hogere tevredenheid,
  • een grotere kans op een langdurige klantrelatie.

Zoals R. Frambach beschrijft in Doet Marketing Ertoe? gaat marketing over álle stakeholders.
En dat maakt de stap naar verbeterende marketing logisch en noodzakelijk.

De gewogen gok

Beslissingen in marketing worden nog vaak genomen op puur gevoel = pure gok.
Of juist op cijfers die nét te selectief of creatief geïnterpreteerd zijn = scheve gok.
Wat je nodig hebt, is een Gewogen Gok, opgebouwd uit:
🎰 Bewustzijn van de verhouding gevoel vs gegevens
🎰 Gegevens die valide, slim en eerlijk geïnterpreteerd zijn
🎰 Gevoel dat gedeeld én getoetst is met meerdere ervaringsdeskundigen
🎰 Een classificatie van betrouwbaarheid (bijv. rood/oranje/groen)

Van denken naar doen – een uitnodiging aan voedingsbedrijven

Marketing Verbeterend Ondernemen is voor mij geen concept op papier, maar de kern van hoe ik werk.
Als Mutritionist help ik voedingsbedrijven hun aanbod scherper te positioneren, vraag en aanbod beter te laten aansluiten en marketingbeslissingen bewuster te nemen.

Juist in een markt waar gezondheid, smaak, duurzaamheid en geloofwaardigheid steeds dichter bij elkaar komen, loont het om marketing niet alleen verantwoord maar verbeterend te maken.
Wil jij bepalen wat de USP én UBR voor jouw PMC is, waar win-win mogelijk is of hoe je data en gevoel beter kunt combineren?
Dan draag ik graag bij aan jouw Marketing Verbeterend Ondernemen😊

Link naar de radio-column van Hans Sibbel (Spijkers met Koppen):
https://www.nporadio2.nl/fragmenten/spijkers-met-koppen/019a871c-1780-7338-9114-3977750eb4f8/2025-11-15-column-hans-sibbel 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag