Marketing Verbeterend Ondernemen (MVO)
Mutrition Maandag ~~ Marketing Verbeterend Ondernemen (MVO)
Doe jij al aan Marketing Verbeterend Ondernemen?
Wat doe jij met een maand lang "Het is Black Friday en dat
betekent extra korting voor jou!"?
Een dag die ooit één dag was, wordt tegenwoordig uitgerold over weken.
Geen Black Friday, maar eigenlijk Black November.
Onlangs hoorde ik de radio-column van Hans Sibbel, waarin hij "gratis" een virus noemt, bedacht door marketing- en reclamepsychopaten (min. 3:20, link onderaan). Prikkelend gezegd, maar het illustreert hoe marketing vaak gezien wordt.
Helaas is marketing voor veel mensen vooral hét domein van
reclame, sluwe verkooptrucs en slim gespinde boodschappen.
En dat doet afbreuk aan wat marketing in mijn ogen in de essentie zou
moeten zijn.
Voor mij gaat marketing vooral over:
🪢 Samenbrengen van uniek aanbod met unieke vraag = USP én UBR
🪢 Aanbieder én afnemer die beiden beter worden = verbeterende
marketing
🪢 Gevoel en gegevens die elkaar versterken = de gewogen gok
Daarom introduceer ik graag de term:
MARKETING VERBETEREND ONDERNEMEN
Geïnspireerd door MVO, maar dan met het 'verantwoord' vervangen
door 'verbeterend':
ambitieuzer en waardevoller voor zowel aanbieder als afnemer.
USP én UBR
Als aanbieder heb je bestaansrecht wanneer je iets uitzonderlijk
goed kunt: jouw Unique Selling Point.
Maar een USP heeft alleen impact wanneer er een segment is dat precies dáár
behoefte aan heeft. Naast de klassieke segmentatiecriteria (omvang,
bereikbaarheid, onderscheidend vermogen) heb je dus een Unique Buying Reason
nodig.
USP × UBR = een Product Markt Combinatie (PMC) die beter
aansluit.
Verbeterende marketing
Marketing zou niet moeten draaien om korte termijn gewin, maar
om waarde die beide partijen vooruithelpt.
Een aanbieder die alleen voor de snelle transactie gaat, ziet misschien een
omzetpiek, maar vaak een lagere Customer Lifetime Value.
Wanneer je vertrekt vanuit win-win, ontstaat er iets duurzamers:
- betere afstemming op behoefte,
- hogere tevredenheid,
- een grotere kans op een langdurige klantrelatie.
Zoals R. Frambach beschrijft in Doet Marketing Ertoe?
gaat marketing over álle stakeholders.
En dat maakt de stap naar verbeterende marketing logisch en
noodzakelijk.
De gewogen gok
Beslissingen in marketing worden nog vaak genomen op puur gevoel
= pure gok.
Of juist op cijfers die nét te selectief of creatief geïnterpreteerd zijn =
scheve gok.
Wat je nodig hebt, is een Gewogen Gok, opgebouwd uit:
🎰 Bewustzijn van de verhouding gevoel vs gegevens
🎰 Gegevens die valide, slim en eerlijk geïnterpreteerd zijn
🎰 Gevoel dat gedeeld én getoetst is met meerdere
ervaringsdeskundigen
🎰 Een classificatie van betrouwbaarheid (bijv. rood/oranje/groen)
Van denken naar doen – een uitnodiging aan voedingsbedrijven
Marketing Verbeterend Ondernemen is voor mij geen concept op
papier, maar de kern van hoe ik werk.
Als Mutritionist help ik voedingsbedrijven hun aanbod scherper te positioneren,
vraag en aanbod beter te laten aansluiten en marketingbeslissingen bewuster te
nemen.
Juist in een markt waar gezondheid, smaak, duurzaamheid en
geloofwaardigheid steeds dichter bij elkaar komen, loont het om marketing niet
alleen verantwoord maar verbeterend te maken.
Wil jij bepalen wat de USP én UBR voor jouw PMC is, waar win-win mogelijk is of
hoe je data en gevoel beter kunt combineren?
Dan draag ik graag bij aan jouw Marketing Verbeterend Ondernemen😊
Link naar de radio-column van Hans Sibbel (Spijkers met Koppen):
https://www.nporadio2.nl/fragmenten/spijkers-met-koppen/019a871c-1780-7338-9114-3977750eb4f8/2025-11-15-column-hans-sibbel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van
marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag
