Mutrition goes Fi Europe, take away
Mutrition Maandag Fi Europe take away
Veel mensen, veel interacties, veel belangen, veel indrukken
Misschien wel met het voorzetsel 'te' terugkijkende naar 3 dagen
Fi Europe 2025
Hetgeen ik meeneem rondom de thema's die ik eerder benoemd heb is:
Vezels: van functioneel naar feestelijk
De sector pusht vezels, de consument blijft voorzichtig.
Jongeren volgen hun feeds, senioren herkennen de waarde; Mintel ziet vezel waar
eiwit tien jaar geleden stond.
Agrigum voelt de shift al: "90% acacia fiber" werd van stilvallende boodschap vorig
jaar naar de gesprekstarter dit jaar lees herpositionering van hetzelfde
product met prominente vezel propositie. De richting voor vezels is deze emotioneel
te laden, immers een Vezelfeestje zonder plezier is een feestje zonder
dansvloer😉
Eiwit: volume op 10, nuance op 2
Mwah, het blijft roeptoeteren DAT iets eiwit rijk is, proteïne
populisme is volgens mij nog op zijn golf met een FOM voor aanbieders. WAT voor
eiwit en specifiek welke rol het speelt in het concept zie ik nog niet zo veel.
Hybride van "inferieur" naar "volwaardige keuze"?
Hier heb ik niet specifieke input voor gekregen en heb ik nog de
vraag HOE de consument dit concept zal ontvangen. Waar voorheen hybride vlees als
inferieur gezien werd en vooral impliciet toegepast werd, is het de vraag of de
expliciete vermelding dat een deel plantaardig is omarmd zal worden.
Of er zoiets is als food-AI en wat dat typeert
AI is net als marktonderzoek in het algemeen; rubbish in =
rubbis out
De data bepaald de output en ook hoe dit gereedschap gebruikt wordt.
AI doet weliswaar een deel van het werk, het valideren is nog
altijd mensenwerk.
Dus ja, food-AI ontstaat wanneer domeinkennis de data voedt en zijn
food pro's nodig voor het verkrijgen van food insights & foresights.
Hoe biotics van pre/pro met post naar synbiotics 2.0 evolueert
Veel meer aanbieders, meer studies, meer buzz rondom postbiotics,
Aarthi Janakiraman stelde zelfs; engineer food like medicine - powered by
precise biotics
Mijn suggestie voor 'synbiotics 2.0' lijkt relevant te kunnen
zijn, zowel vanuit klinisch oogpunt als vanuit marktpositionering oogpunt.
Zodoende kunnen postbiotics in de slipstream van pre- en
probiotica naar de consument, "heat-killed bacteria" vraagt namelijk om andere
framing.
En hoe algae & seaweed hun weg vinden richting een 'Westerse
staple food
Weinig aanbieders, veel potentieel. Doumeizel confronteerde:
slechts 2% van onze calorieën komt uit de oceaan. Voornaamste uitdaging
algen/zeewier is en blijft vermarkting ervan.
Omega-3 aanbod lijkt vergelijkend, inzoomend zijn ingrediënten
verbeterd in stabiliteit en zijn bv natte applicaties haalbaarder = veelbelovend
en zie uit naar marktintroducties de komende tijd.
Wat mij verder opgevallen is:
- Creatieve pseudo claims, soort van disclaimer door Oatly als vb (zie afbeelding), dergelijke type claim werd tevens als suggestie gedaan door Carole Bingley van Reading Scientific Services omdat de officiële EFSA goedkeuring voor een claim voor innovatieve producten uitdagend en tijdrovend is.
- Smaak = koning, werd maar weer eens benadrukt in de context van voedingsinnovatie
- GLP-1 paradox rondom aandacht, enerzijds vergeet men te eten, anderzijds is er meer aandacht voor WAT men daadwerkelijk eet
- Cognitieve achteruitgang zelfs bij twintigers, voeding speelt een significante rol = ook een kans aandacht op voeding te vergroten bij de consument
- Natur Cie als tegenhanger van Pharmacie, mooi vb in de straten van Parijs
Fi Europe laat meerdere kansen zien waar Mutrition van waarde kan zijn;
- Vezels emotioneel laden met specifiekere proposities, verder dan algemene gezondheid
- FoodAI ontwikkelen met food data & food pro's
- Synbiotics 2.0 propositie die pre-, pro- en postbiotics integreert
- Zeewier/algen vermarkten met passende proposities
Wil je de inzichten uit Fi Europe laten landen in jouw
categorie, product of innovatieagenda?
Dan denk ik graag mee, Mutrition geeft
richting, bepaalt mede koers.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van
marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗 https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag