Suikerbrood & Vezel Feestje?
Mutrition Maandag ~~ Suikerbrood met vezel illustratie
Maar hoe dan…
Een suikerbrood koop je niet om de vezels. Het is pure voedingsverwennerij.
Toch zetten sommige retailers een vezelillustratie op de verpakking. Twee van
de vijf suikerbroden die ik bekeek, hebben een dergelijke vezelvermelding. De
ene prominent met ondertitel, de ander subtiel front-of-pack.
Maar, past vezelcommunicatie hier wel? Mijn gevoel: nee.
Kun je suikerbrood überhaupt relateren aan vezels, ook als er 'weinig
vezels' inzitten?
Weinig is nog altijd meer dan niets en wie interpreteert de
illustratie op alleen afbeelding als 'weinig vezels'?
Pure voedingsverwennerij past wat mij betreft prima in een gezondlekker voedingspatroon wanneer het de uitzondering betreft en puur voor die verwennerij gegeten wordt.
Is een vermelding van wel/niet of veel/weinig vezel relevant weer te geven, wat mij betreft niet.
Een nudge dat het pure voedingsverwennerij is waar je bij uitzondering van kunt genieten lijkt me passender, iets als 'geniet met mate' bijvoorbeeld:
- Verpakkingstaal
- "Een traktatie nu, dan ook balans in je menu""
- Symbolen & iconen
- Een klein feesthoedje of slinger op de verpakking i.p.v. graanhalmen.
- Educatieve nudges
- QR-code met tips: "Hoe geniet je bewust van verwennerij?"
- Retail activatie
- Zet suikerbrood bij de feesthoek (naast taart en koek) i.p.v. tussen de volkorenbollen.
Conclusie
Suikerbrood en vezels? Dat gaat niet samen.
Suikerbrood en verwennerij? Daar zit de kracht.
Laat de verpakking die boodschap vertellen. Met een nudge
richting geniet met mate geef je de consument een eerlijk en sympathiek
signaal, zonder te vervallen in gezondheidsclaims die eigenlijk niet passen bij
dit product.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van
marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag
