Van proteïne populisme naar vezelfeest
Mutrition Maandag ~ Van proteïne populisme naar vezelfeest
Kom jij ook naar dit feestje? Naar dit gezondlekkere vezelfeest😉
Waarom, kunnen we kort in zijn
Door de bank genomen consumeren we meer dan genoeg eiwit en te weinig vezel. Zo doen we onszelf voedingskundig tekort, terwijl ons lichaam juist vraagt om een vezelfeestje!
Vezels geven energie aan je microbioom, helpen je darmen blij te houden, zorgen voor verzadiging én dragen bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel.
In het voedingswereldje is dit wel bekend. Nu nog de consument verleiden én activeren om gezondlekker te eten met oa een vezelfeestje🥳
Hoe, impliciete én expliciete vezelverrijking & positieve emotionele MarCom
Voor sommige productgroepen zal impliciete vezelverrijking beter passen, de zogenoemde stille productrenovatie. Ik denk dan aan de verwen categorieën als zoete broodjes en zoete zuivel: subtiele receptuur aanpassingen die de beleving niet veranderen, maar de voedingswaarde wel.
Voor andere productgroepen kan expliciete vezelverrijking prima werken, zeker wanneer er rekening wordt gehouden met textuur, mondgevoel en smaak. Door in kleine stapjes te werken, kan het vezelfeestje trapsgewijs groeien in aandeel én in omvang.
Wat, zoek de vezelgrens op, rekening houdend met sensoriek én beïnvloed de waarde(ring) van vezel bij de consument. Enkele kansen:
- Ontbijtkoek – deels volkorenmeel ipv bloem. Het is er al in expliciete vorm, maar misschien past in deze productgroep juist ook een impliciete variant. Sensorisch laten toetsen bij partijen als Essensor en Novabite
- Brood – aandeel meel vergroten ten koste van bloem, impliciet verrijken, gewoon doen en er niet te veel woorden aan vuil maken. Ook hier: sensorisch toetsen
- Stevigere zuivel en dikkere dranken – verrijken met inuline (Beneo, Cargill, Ingredion, Sensus etc.) voor extra vezels zonder smaakverlies
- Fruit en groente met schil – stimuleren dat dit vaker gebeurt. Eventuele zorgen over resten bestrijdingsmiddelen wegnemen via MarCom én uitleggen waarom die schil juist zo waardevol is (voedingsstoffen én vezels)
- Kleuren – wanneer de kleur aangepast wordt van bv pasta deegwaar of pizza/wrap bodems gebruik dan microalgen (Phycom) die veel vezels bevatten, weliswaar is de absolute bijdrage aan vezel beperkt, alle beetjes helpen
- Limited edition – overweeg tijdelijke SKU's waarin met een knipoog naar het origineel gespeeld kan worden met variaties zoals gekleurde varianten dmv microalgen van bv pindakaas, zuivel/groentespreads, chips, crackers, biscuits, rijstwafels e.d.
Tot nu toe is vezelverrijking vaak vooral een rationeel verhaal.
Maar kijkend naar het proteïne-populisme, valt er veel af te kijken voor de
promotie van vezels. Waarom zouden we vezels niet ook een podium geven waar
smaak, plezier en gezondheid samenkomen?
Met een vezelfeest voor ons lichaam wil Mutrition juist dat doen: via creatieve en positieve marketingcommunicatie een verhaal neerzetten waarin vezels niet de brave bijzaak zijn, maar de verrassende hoofdrolspeler.
Dus, van proteïne-populisme naar vezelfeest: tijd om de slingers op te hangen voor onze darmen 🎉
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
💡 Start je week met een mix van
marketing & nutrition perspectief
😉 Benader je marktvraagstuk vanuit de Mutrition gedachte
🔗https://www.mutrition.nl/blog-mutrition-maandag
